Blog - Banner

Ole Ivars - En Bit Ta Värmland

tisdag 4 maj 2010

Egen garnbutik? Real life eller internet? Många frågor, få svar

Gordon får stå för latheten idag :)
Foto © Vargen Johansson


Jaha, då har man fastnat i ingenmanslandet där man inte vet vart man ska gå. Det enda jag vet just nu för stunden är att jag vill ha ett eget företag med inriktning på garn, och gärna lite övrig hobby så småningom. Men först och främst med fokus på garn, virknålar och stickor då det är det jag vill arbeta med.

Ursprungligen så tänkte jag starta en djuraffär men eftersom det redan finns en i Färjestaden och en smärre insjö inne i Kalmar av dom, så la jag ner den idén. Så bestämde jag mej för att kolla upp hur många garnbutiker det finns runtomkring här och upptäckte att det finns inte så många alls. En i Färjestaden och tre inne i Kalmar (som jag kunnat hitta och kolla upp själv), och så några i Borgholm. Men hur många på Södra Öland åker till Borgholm eller ens Kalmar om det finns en garnbutik lite närmre som i Mörbylånga eller Färjestaden?

Jag vet själv att i och med att jag är så snål som jag är så vill jag ju slösa så lite pengar som möjligt och väljer ju då automatiskt det som är närmast. Sen är det ju en annan sak om jag måste in till typ Kalmar eller Färjestaden för att handla mat eller dylikt, då kan man ju kosta på sej ett besök hos respektive garnbutik.


 Mönstret till studentmössorna finns hos Pysselkiisen!


Sen kom tanken: Hur många äldre personer vill åka till Färjestaden eller Kalmar om dom sitter i rullstol eller går med rullator? Jag vet ju själv att om jag inte har egen bil eller inte vill ta bussen pga rullatorn eller rullstolen, så skulle jag vilja ha en lokal garnbutik. Hur bökigt är det inte att ta med sej rullatorn respektive rullstolen ombord på bussen eller med i bilen?

Nåt annat som slog mej är att många äldre vill nog komma ut lite mer och få prata med fler människor än vad dom annars gör. Många vill ju gärna sitta och prata medans man virkar eller stickar tillsammans. Det är nåt jag gärna gör eftersom många äldre vill prata om sånt som har hänt dom när dom var yngre och jag lyssnar gärna därför att jag gillar att lyssna på hur människor har det i livet. Sen så vet eller kanske rentav har många äldre betydligt fler mönster än vad jag själv kan få tag på, så då är det roligt när man kan tipsa varandra om hur, var och när arbetet man gör det och det. Och självklart hur det kommer se ut i slutändan.

En annan tanke som slog mej är att jag vill nå ut till yngre människor som kanske tycker att stickning och virkning är töntigt. Jag vill visa dom att det inte alls är så. Däremot är det avkopplande att sitta med virknål respektive stickor och göra nåt kreativt av sin dag. Jag minns att jag hade jäkligt svårt med både virkning och stickning i mellanstadiet när vi skulle lära oss det. Jag blev arg hela tiden för att jag tappade maskor eller för att tråden gick av. Som sagt så virkar och stickar jag hårt, vilket känns i händerna efter ett tag innan jag fått in tempot och tänket på hur hårt jag bör dra i tråden för ett visst arbete.

_______


Jag vet inte vart jag försöker komma med det här blogginlägget. Kanske är det här verkligen mina tankar om hur och varför jag vill starta eget, eller är det bara sidutfyllnad? Jag lägger nog min röst på att det verkligen är mina tankar :)

Däremot är det nåt jag inte riktigt fått svar på. Ska jag starta en fysisk butik och i så fall var? Eller ska jag starta en internetbutik som sen blommar ut i en fysisk? Eller! Ska jag starta en fysisk och senare i framtiden köra igång med en internetbutik? Många frågor, så få svar. Det här tål att tänkas på! Säg gärna vad ni tycker om fysisk och icke fysisk garnbutik (så kallad internetbutik) :)

Delta gärna i undersökningarna här längst ner på sidan! :)


Inga kommentarer: